Premiera spektaklu „Dziadek do orzechów”
Tłumy na widowni, uśmiechnięte dziecięce buzie, radość tancerzy i świąteczna magia, która wydarzyła się na scenie – tak w kilku słowach można opisać premierę naszej inscenizacji baletu „Dziadek do orzechów”. Miesiące spędzone na przygotowaniach przyniosły najpiękniejsze rezultaty – mnóstwo gratulacji i zachwyt w oczach widzów!
„Dziadek do orzechów” według powieści E. T. A. Hoffmanna i baletu do muzyki Piotra Czajkowskiego jest jak do tej pory naszym największym spektaklem. Wzięło w nim udział ponad 40 tancerzy! Z tego powodu praca nad przedstawieniem zajęła nam kilka miesięcy (i niemal wszystkie weekendy od listopada do grudnia 😉 ). Pomimo tego, że niemal mieszkaliśmy w sali prób, cała ekipa pracowała dzielnie – i z myślą, że każdy przyczynia się do stworzenia czegoś wyjątkowego. I nie pomyliliśmy się!
Nasza wersja „Dziadka…” różni się pod względem choreograficznym od baletowego oryginału. Akcja opowieści toczy się najprawdopodobniej na początku XIX wieku – a więc w epoce idealnej dla Szkoły Tańca Jane Austen! Sceny z pierwszej części spektaklu zostają zatem przetańczone w rytmie kontredansów popularnych w tym czasie. Druga część – sen Klary – zawiera wariacje na temat różnych stylów tanecznych: taniec hiszpański z elementami flamenco, XX-wieczny cake walk, stylizowane tańce orientalne i chińskie, XIX-wieczny walc, taniec serpentynowy, rosyjski trepak, taniec współczesny i oczywiście – balet. Całość wieńczy spektakularny finał.
Spektakl wyreżyserowała Maja Zawada. Autorką scenografii (oraz jej najbardziej widowiskowego elementu – zegara) jest Marta Stawicka. Choreografie przygotowywali: Maja Zawada, Idalia Kurowska, Agnieszka Stawicka, Alena Bialova, Agnieszka Hrakałło-Horawska i Michał Torba. Choreografie walk stworzył sam Dziadek do orzechów, czyli Rafał Rodzaj. Grę świateł i cieni wyreżyserowała Agnieszka Stawicka. Charakteryzację naszych dżentelmenów wykonał Glen Cullen. Autorką baśniowych grafik jest Karina Znamirowska.
Dziękujemy za wypożyczenie kostiumów Marii Molendzie (Nomina Rosae), Zespołowi Pieśni i Tańca Uniwersytetu Jagiellońskiego „Słowianki”, a także Grupie Odtwórstwa Historycznego Per Saecula; Magdalenie Białek (Retro Dancer) i Alenie Bialovej – za czuwanie nad resztą kostiumów oraz Agnieszce Stawickiej, Małgorzacie Cierlik, Annie Kicie i Alicji Wojcik za przygotowanie kostiumów baletowych i dziecięcych.
Oczywiście chcąc wymienić wszystkich twórców scenografii, kostiumów i charakteryzacji, należałoby wypisać większość występujących Każdy coś tam pozszywał, powycinał i pokleił.
Podziękowania i gratulacje należą się również naszym najmłodszym występującym: uczennicom Edukacji Artystycznej Dzieci oraz Rafałowi Stawickiemu (byli bardzo dzielni na próbach
Szczególnie wdzięczni jesteśmy Dyrektorowi Zespołu Pieśni i Tańca „Krakowiacy” Zbigniewowi Terleckiemu za pomoc w wystawieniu spektaklu.
Serdecznie dziękujemy za tak liczne przybycie, gromkie brawa i miłe słowa, które usłyszeliśmy po spektaklu. Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że nasza ciężka praca przyniosła najpiękniejsze owoce, jakich tylko może pragnąć tancerz i aktor – uśmiechy na twarzach widzów i momenty wzruszenia.
Mamy nadzieję, że zdołaliśmy oczarować Was nie tylko magią świątecznej baśni, ale również tańca z dawnych epok – i że spotkamy się w podobnych okolicznościach za rok!
Najpiękniejsze momenty z przedstawienia zobaczycie w naszej galerii.